Historie

Velká pardubická

Nejstarší a nejtěžší kontinentální steeplechase cross country
- 118.Velká pardubická České pojišťovny.

Chráníme vaše sny – říká o svém poslání Česká pojišťovna – generální sponzor Velké pardubické. Že to nejsou jen prázdná slova, dokládá spokojenost jejích klientů, ale také schopnost udržet si dominantní tržní podíl v životním i neživotním pojištění na českém pojistném trhu. A když už jsme zmínili rekordy v souvislosti s Velkou pardubickou, nesmíme zapomenout na rekordní prodej pojištění Dynamik, které je nejprodávanějším kapitálovým životním pojištěním v České republice. Hledáte souvislost s dostihy? Je to prosté – jen opravdu prosperující instituce může spojovat síly s největším kontinentálním steeplechase cross-country podnikem.

Na samém počátku byly parforsní hony, které se v 19. století staly velkou módní zálibou šlechty. Skupinky jezdců v barevných kabátcích, na koních se smečkou psů, pronásledovaly zvěř a překonávaly přitom různé přírodní překážky. Z Anglie se tato zábava brzy rozšířila i do Čech. První hon uspořádal na svém chlumeckém panství v roce 1836 hrabě Oktavián Kinský. V roce 1841 byly parforsní hony z iniciativy knížete Františka Lichtenštejna, velitele 9. husarského pluku, přeneseny do Pardubic. Tady také dosáhly největšího rozmachu. Nejen proto, že tu vznikla parforsní společnost, ale i kvůli charakteru krajiny, která se podobala velkému anglickému parku.

Již v prvních desetiletích 19. století začaly být v Anglii součástí parforsních honů překážkové dostihy. Nabývaly velké popularity a rychle se rozšiřovaly. V roce 1836 se pak běžel první ročník Velké národní steeplechase. Velká liverpoolská, jak se také dostih nazývá, inspirovala české milovníky rychlých koní k vybudování závodní dráhy v Pardubicích. Stalo se tak roku 1856. A protože pořadatelé chtěli postavit jiný druh překážek, než jaké byly běžné v ostatních evropských zemích, vznikla ojedinělá a mimořádně náročná překážková dostihová dráha. Velká steeplechase se však zrodila až o osmnáct let později. S jejím vznikem jsou spojena jména hraběte Maxe Ugarta, prince Emila Fürstenberga a Oktaviána Kinského. První Velká pardubická steeplechase se běžela 5. listopadu 1874 o osm tisíc zlatých. Startovalo v ní 14 koní a jezdců. Vítězství si nakonec odnesli plnokrevný hřebec Phantome s anglickým žokejem Sayersem. Průběh dostihu i výsledek vzbudily mimořádný ohlas nejen u nás. Od té doby se Velká běžela každý rok. Výjimkou byla pouze válečná léta, politické události v roce 1968 a v letech 1876 a 1908 zmařilo konání dostihu počasí.

Jediným koněm, který ve Velké pardubické České pojišťovny zvítězil čtyřikrát, je fenomenální ryzák Železník. Jako první proběhl cílem v letech 1987, 1988, 1989 a 1991, vždy v sedle s žokejem Josefem Váňou. Celkem na startu Velké stál sedmkrát. Byl také prvním koněm, který potřeboval k překonání 6900 metrů dlouhé trati méně než deset minut. V roce 1987 zvítězil v čase 9:56,13.

Nejúspěšnějším jezdcem ve Velké je zatím jediný její pětinásobný vítěz Josef Váňa. Čtyřikrát zvítězil s již zmiňovaným Železníkem, po páté v roce 1997 v sedle hnědáka Vronského.

Jedinou ženou, která zvítězila ve Velké pardubické, byla Lata Brandisová. Úspěchu dosáhla v posledním předválečném ročníku v roce 1937 s klisnou Normou.

Anglický jezdec Williamson, který ve Velké pardubické zvítězil v letech 1890 a 1893, je jediným, jehož jméno najdete rovněž na listině vítězů Velké národní steeplechase v Liverpoolu.

Rekord tratě překonal v roce 2005 Maskul časem 9:11,26 minut s žokejem Dirkem Fuhrmannem v sedle.